ABD ve Japonya Arasındaki Ticaret Görüşmeleri Devam Ediyor
Alberta’nın Kananaskis bölgesinde gerçekleşecek olan Yedili Grup zirvesi öncesinde, Japonya ve ABD yetkililerinin önemli bir buluşma yapması bekleniyor. Bu buluşma, Washington’da gerçekleşen altıncı tur üst düzey ticaret görüşmelerinin ardından gerçekleşecek.
Japonya’nın baş gümrük tarifesi müzakerecisi Ryosei Akazawa, ABD Hazine Bakanı Scott Bessent ve Ticaret Bakanı Howard Lutnick ile detaylı görüşmeler yaparak anlaşma olasılığını değerlendiriyor.
Cuma günü, Başbakan Ishiba’nın Trump ile yaptığı telefon görüşmesinde, Japon otomobillerine uygulanan yüzde 25’lik gümrük vergisinin kaldırılması ve karşılıklı olarak adlandırılan genel yüzde 24’lük verginin kaldırılması ele alınacak. Ancak bu süreçte, başbakanın ülke içerisindeki halk desteğini zedelememek adına dikkatli adımlar atması gerekecek.
Analistler, Tokyo’nun çok fazla taviz vermek yerine anlaşmasız bir şekilde dönmeyi tercih etmesinin siyasi açıdan daha iyi olacağını belirtiyorlar.
Michael Cucek adlı siyaset bilimi profesörü, Tokyo’daki Temple Üniversitesi’nden, “Eğer durum kötüye giderse, bu durum Ishiba için olumlu bir adım olabilir. Trump’a karşı kararlı durması ve ülkesini savunması önemli,” diyor.
Liberal Demokrat Parti, Kasım ayındaki alt meclis yenilgisinin ardından gelecek ay üst meclis seçimleriyle karşı karşıya kalacak. Bu seçim sonrasında, diğer partilerin desteğine ihtiyaç duyan iktidar, bir zorlu sürece girebilir.
Anlaşmanın zorluğu hakkında konuşan Joseph Kraft, “Ishiba’nın kötü bir anlaşma için pes etmemesi çok önemli. Bir tür anlaşma olabilir, ancak bu belirsizliklerle dolu olabilir. Trump, olumlu gelişmelere ihtiyaç duyuyor ve G7 zirvesine pek ilgi gösterdiğini düşünmüyorum,” diye belirtiyor.
Japonya’da anlaşmaya varılamamasının hemen ekonomik bir etki yaratmayabileceğini söyleyen Mizuho Bank Kıdemli Analisti Asuka Tatebayashi, gümrük vergilerinin uzun vadede büyümeyi olumsuz etkileyebileceğini vurguluyor.
Nisan ayında ABD’ye yapılan otomobil ihracatında yaşanan düşüş hakkında konuşan Tatebayashi, “Dolar bazında hacim neredeyse %5 azaldı, ancak otomobil sayısı arttı. Bu durumun sürdürülebilir olmadığını düşünüyorum,” diyor.
Mizuho Research & Technologies’in nisan ayı raporuna göre, gümrük vergilerinin Japonya’nın gayri safi yurt içi hasılasını %0,9 oranında düşürebileceği öngörülüyor.