“`html
Uludağ Alanı Hakkındaki Kanun’un Bazı Maddeleri İptal Edildi
Türkiye Anayasa Mahkemesi (AYM), Uludağ Alanı Hakkında Kanun’un belirli maddelerinin iptaline dair kararını Resmi Gazete’de yayımladı. İptal gerekçelerinde, Anayasa’nın hukuki belirsizliğin önlenmesi ve özerklik ihlali gibi ilkelerine aykırılıkların bulunduğu ifade edildi. Bunun yanı sıra, düzenlemelerin çevre koruma yasaları ve Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası çevre sözleşmeleriyle de uyumsuz olduğu dile getirildi.
ANAYASA’YA UYGUNSUZ
ANKA’nın haberine göre, Anayasa Mahkemesi, Uludağ Alanı Hakkında Kanun’un 3. maddesindeki 11 numaralı fıkrayı Anayasa’ya aykırı buldu. Mahkeme, gerekçeli kararında şu ifadelere yer verdi: “Uludağ alanında turizm amaçlı sportif faaliyetler ve işletmecilik faaliyetlerine izin verecek yasal çerçevenin olmaması, yürütme organına geniş yetkiler tanınma çabası, eşitlik ilkesine ve özgürlüklerin yasayla sınırlandırılmasına aykırıdır. Bu nedenle kural, Anayasa’nın 13. ve 48. maddelerine ters düşmektedir.“
KOMİSYONUN YETKİLERİ İPTAL EDİLDİ
Uludağ alanında komisyona verilen yetkileri düzenleyen kural da Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edildi. Kanun’un 5. maddesinin 1 numaralı fıkrasındaki düzenleme, Uludağ alanındaki uygulamalar için yetki tanınmasının yetersiz olması nedeniyle Anayasa’ya aykırı bulundu.
Kararın gerekçesinde, “Komisyon, Uludağ sınırları içinde karara yetkili olduğu alanlar belirtilmeden belirsiz bir yetki tanınmıştır. Böylece, bu alanda farklı bir yönetim sistemi öngörülmesine rağmen, Komisyona tanınan yetkiler şeffaf değildir. Bu durum Anayasa’nın 2. maddesine aykırılık taşımaktadır.” denildi.
Bakanlığa Düzenleme Yetkisi Verilmesi
Bakanlığa düzenleme yetkisi tanıyan madde de iptal edildi. 5. maddenin 7 numaralı fıkrası, Bakanlığa doğrudan yetki verildiği için Anayasa’ya aykırı bulundu. Mahkeme, bu düzenlemenin yasama yetkisinin devri ilkesine aykırı olduğuna karar verdi.
Gerekçede, “Kuralla Komisyon üyelerinin atanmasına dair bir çerçeve belirlenmeden Bakanlığa düzenleme yetkisi tanınmıştır. Bu durum, Anayasa’nın 7. maddesine ters düşmektedir.” ifadeleri yer aldı.
YEREL YÖNETİMLERİN MALİ ÖZERKLİKLERİNE SALDIRI
Kanun’un 7. maddesinin 1 numaralı fıkrasındaki düzenleme, belediyeler ve diğer kamu kurumlarının mali özerkliklerine açıkça aykırı bulundu. Mahkeme, bu düzenlemenin Anayasal olarak tanınan özerkliğin ihlali teşkil ettiğini vurguladı.
Kararda şu sözler yer aldı: “Bu düzenleme, yerel yönetimlerin mülkiyetindeki taşınmazların satış veya trampasından gelen gelirin başkanlığa tahsisini öngörerek, mahalli idarelerin mali özerkliklerini ortadan kaldırmaktadır. Bu sebeple, kural Anayasa’nın ilgili maddelerine aykırıdır.”
İDARİ PARA CEZALARINA İPTAL GELDİ
Kanun’un 9. maddesindeki para cezalarına dair düzenleme, belirsizlikler taşıdığı için Anayasa’ya aykırı bulundu. Mahkeme, bu düzenlemede, idari para cezasına tabi durumların net bir şekilde tanımlanmadığını belirtti.
Kararda, “Uludağ’ın doğal değerleri ve jeolojik yapısına yönelik tedbirlere aykırılık durumuyla ilgili açık bir belirsizlik vardır. Bu nedenle kural, Anayasa’nın 38. maddesine aykırıdır.” denildi.
İZİNSİZ TURİZM FAALİYETLERİNE DÜZENLEME
Kanun’un 9. maddesinin 2 numaralı fıkrası, izin almadan yürütülen turizm faaliyetlerine ilişkin yasal bir düzenleme olmaması nedeniyle Anayasa’ya aykırı bulundu. Mahkeme, bu düzenlemenin net koşulları tanımlamadığını ifade etti.
Gerekçede, “İzin alınmadan gerçekleştirilen turizm amaçlı sportif faaliyetler ve organizasyonlarla ilgili doğru bir düzenleme sunulmamıştır. Bu belirsizlik, Anayasa’nın 38. maddesine karşıtlık teşkil etmektedir.” ifadeleri yer aldı.
(ANKA HABER AJANSI)
“`